Jan Paweł II i Włosi. Miłość silniejsza, niż śmierć

Kilka dni temu z Watykanu nadeszły radosne, aczkolwiek spodziewane informacje o rychłej kanonizacji Papieża znad Wisły. W Polsce osoba Jana Pawła II – co zrozumiałe – wzbudza silne emocje. A jak jest w Italii, której przedstawiciele zasiadali na Tronie Piotrowym do roku 1978 nieprzerwanie przez 456 lat? Choć nie żyje od ponad 8 lat, Papa „z dalekiego kraju” nadal zajmuje szczególne miejsce we włoskich sercach.

Podczas swoich dziewięciu dotychczasowych podróży do Italii z zaciekawieniem obserwowałam różne ślady Jana Pawła II i oznaki uwielbienia dla jego osoby pośród zwykłych Włochów. Pierwszy raz zwróciłam uwagę na ten fakt podczas swojej trzeciej podróży w roku 2003, gdy będąc na Sycylii odwiedziłam z kolegami dom ich znajomego, znajdujący się pod Syrakuzami. Wtedy dostrzegłam na ścianie talerz z wymalowaną podobizną Papieża. Pomyślałam wówczas, że Włosi lubią Jana Pawła II, ale nic poza tym, w końcu jest aktualnie piastującym urząd Biskupa Rzymu i takie obrazki w domach ludzi wierzących są normalne. Inaczej zaczęłam patrzeć na sprawę już po śmierci Ojca świętego, a na poważnie temat ten zainteresował mnie w roku 2011, podczas naszej tygodniowej podróży do Rzymu (czytaj więcej w poście Rzymskie marzenie. Prolog). Spacerując w okolicy Largo Argentina weszliśmy do przypadkowego kościoła. Naszą uwagę przykuł duży portret Karola Wojtyły ustawiony zaraz za wejściem w formie kapliczki, gdzie można było zapalić świeczkę dla Papy. Niby nic szczególnego, w końcu to kościół, ale zauważyłam, że większość ludzi znajdujących się wewnątrz stoi właśnie przy wejściu i modli się do portretu.

Następnego dnia byliśmy w Watykanie. Tam najróżniejsze pamiątki po Janie Pawele II są na porządku dziennym, jednak wychodząc z Muzeów Watykańskich zachwycił mnie plakat przedstawiający ojca Świętego z Koalą, a reklamujący zwiedzanie części muzeów poświęconej papieskim podróżom (zdjęcie na początku wpisu).

Prawdziwe uwielbienie dla Karola Wojtyły wśród zwykłych Włochów zauważyliśmy dopiero w roku 2012 podczas podróży do Neapolu i na Sycylię (czytaj więcej Neapol i Sycylia). Podczas śniadania w małym Bed  & Breakfast w Sciacca na południu Sycylii ucięliśmy sobie miłą pogawędkę z serwującą je żoną właściciela. Jako Polacy wywołaliśmy pewną sensację, rzadko bowiem nasi rodacy docierają w te okolice. Dowiedzieliśmy się, że Signora bardzo kochała Jana Pawła II, a obecny papież (był nim wówczas Benedykt XVI) nie cieszy się wśród Sycylijczyków zbytnią popularnością i to właśnie Karol Wojtyła – choć minęło 7 lat od jego śmierci – nadal jest numerem jeden w sycylijskich sercach. Po powrocie do Neapolu, w ostatni dzień naszej podróży odwiedziliśmy słynną pizzerię Starita a Materdei, znaną z filmu „Złoto Neapolu” z Sophią Loren w roli głównej. Starita specjalizuje się w smażonej w głębokim tłuszczu pizzy fritta. Na ścianach lokalu – oprócz licznych fotek gwiazdy kina – wiszą zdjęcia przedstawiające audiencję właściciela lokalu u Jana Pawła II, podczas której gość z Neapolu podarował Ojcu Świętemu własnie pizzę fritta w oryginalnym starym naczyniu do transportu pizzy.

Jednak największym dla nas zaskoczeniem był kalendarz ze zdjęciem Karola Wojtyły zwieszony w małym sklepiku w labiryncie wąskich uliczek w dzielnicy Quartieri Spagnoli w Neapolu.

Nie mniejszym zaskoczeniem był plakat Ojca Świętego, który dostrzegliśmy w malutkim barze w miasteczku San Gusme w Toskanii w maju 2013.

A to już obraz w kościele Santa Marcherita w Cortonie, przedstawiający tenże kościół otoczony opieką Jana Pawła II.

Które zdjęcie podoba się Wam najbardziej? Ja – oprócz Papy z misiem – najbardziej lubię Papę górnika 🙂

Jeśli macie jakieś pytania, to proszę, zadawajcie je w komentarzach pod tym postem, postaram się na każdy odpowiedzieć i coś doradzić. Bardzo chętnie poczytam też o Waszych doświadczeniach z podróży po Italii, śmiało dzielcie się informacjami, na pewno pomogą one osobom dopiero planującym wyjazd.

Kochani, użytkowników Facebooka serdecznie zapraszam do nowo powstałej, prowadzonej przeze mnie grupy WŁOCHY – podróże & styl życia

Wszystkich nowych czytelników zapraszam do polubienia strony Italia by Natalia na Facebooku oraz śledzenia profilu na Instagramie. Będzie mi również bardzo miło, jeśli dodacie komentarz lub udostępnicie ten post swoim znajomym. Bo zadowolony czytelnik to najlepsza motywacja 🙂

Pozdrawiam Was serdecznie

Natalia

Prawa autorskie do tekstu należą do Italia by Natalia. Skopiowanie tekstu lub jego fragmentu, a także przepisanie ze zmianą poszczególnych słów zgodnie z regulaminem bloga skutkować będzie konsekwencjami prawno – finansowymi dla złodzieja oraz napiętnowaniem go w sieci.