Vaporetto – tramwaj wodny w Wenecji. Linie, rozkład, ceny biletów, informacje praktyczne

Vaporetto - tramwaj wodny w Wenecji. Linie, rozkład, ceny biletów, informacje praktyczne

Vaporetto, czyli wenecki tramwaj wodny, to podstawowy środek transportu w tym niezwykłym mieście na wodzie. Znawcy Wenecji korzystają z tramwaju z łatwością, ale przybywający po raz pierwszy często mają problem, by się połapać. Dlatego zebrałam dla Was w jednym poście wszystko, co powinniście wiedzieć na temat vaporetto. Oto przewodnik po liniach, rozkładzie, biletach, zasadach kasowania biletów i przystankach oraz garść informacji praktycznych. Bierzcie i korzystajcie, a jeśli uznacie, że coś pominęłam, to dajcie znać w komentarzu.

Miasto bez samochodów

Wenecja to jedno z najbardziej fascynujących miast na świecie. Jest to również miejsce, gdzie nie ma tradycyjnych dróg dla pojazdów kołowych, bo ich miejsce zajmują kanały. Z tego też powodu w Wenecji nie ma samochodów ani skuterów, nie wolno jeździć rowerami, a mieszkańcy poruszają się wyłącznie transportem wodnym. Oczywiście zwykłe ulice również są i jest ich całkiem sporo, ale nie wolno po nich jeździć, można jedynie spacerować. Na transport wodny w Wenecji składają się:

  • taksówki wodne, z których może skorzystać każdy, jednak ich cena jest wysoka;
  • prywatne łodzie, którymi dysponują tylko najbogatsi. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wysoki koszt zakupu, ale też koszty utrzymania, a przede wszystkim ograniczoną możliwość parkowania tychże łodzi;
  • łodzie specjalistyczne, takie jak barki transportujące towary i maszyny, wodne ambulanse, wodne jednostki policji, szambiarki do wywozu nieczystości, śmieciarki, maszyny budowlane;

  • gondole, które w dzisiejszych czasach są już tylko atrakcją turystyczną;
  • traghetti, czyli łodzie świadczące usługi przeprawy przez Canal Grande;
  • tramwaje wodne pełniące funkcje transportu zbiorowego.

Gondola traghetto

Gondola Station Santa Maria del Giglio, San Tomá i Santa Sofia to trzy przystanki oferujące przeprawę gondolą przez Canal Grande za 2 euro od osoby. Trwa to chwilę, pasażerów zazwyczaj jest więcej niż podczas tradycyjnego rejsu gondolą, ale nierzadko ta forma transportu jest polecana jako substytut półgodzinnej przejażdżki. Wiadomo, że to lepsze niż nic, ale ja mimo wszystko zachęcam rozważyć pełen rejs. Dlaczego warto zdecydować się na tradycyjny rejs gondolą, ile kosztuje ta przyjemność i gdzie szukać porządnego gondoliera, który opowiada i śpiewa, zamiast skrolować ekran smartfonu, pisałam w poście „Gondola w Wenecji – czy warto?„. Z gondola traghetto warto oczywiście skorzystać, jeżeli zależy nam na przeprawie przez Canala Grande, a mamy spory kawałek drogi do jednego z mostów, których wcale nie jest dużo.

Booking.com

Vaporetto, czyli tramwaj wodny

Tramwaje wodne są najczęściej wybieranym środkiem transportu w Wenecji i jedynym dostępnym dla przeciętnie zarabiającego człowieka. Vaporetto to łódź długa na około dwadzieścia metrów, posiadająca część zadaszoną z miejscami siedzącymi, cześć zadaszoną z miejscami stojącymi, w której znajduje się wejście, a także zazwyczaj dwie części – przednią i tylną – z miejscami siedzącymi na świeżym powietrzu. Piszę zazwyczaj, ponieważ widywałam jednostki, które miały przód albo niedostępny dla pasażerów, albo po prostu zabudowany. Takie łodzie pływają na przykład na Burano. Natomiast otwarty tył ma chyba każde vaporetto, a w każdym razie ja nie przypominam sobie takiego, które by nie miało. Oczywiście otwarta przestrzeń z przodu lub z tyłu to najlepsze miejsce w tramwaju wodnym, o ile dopisze ładna pogoda. Wówczas rejs może być wspaniałą atrakcją, szczególnie ten po Canal Grande.

Przystanki vaporetto

Vaporetto - tramwaj wodny w Wenecji. Linie, rozkład, ceny biletów, informacje praktyczne

Pisanie o przystankach może się wydawać przesadą, ale nie w Wenecji. Jeśli ktoś przyjeżdża tu po raz pierwszy, to może mieć problem z odnalezieniem właściwego miejsca, z którego odpływa konkretny tramwaj wodny. Szczególnie, jeśli jest to któryś z większych przystanków, takich jak Fondamente Nove, San Marco-San Zaccaria czy Piazzale Roma. Wówczas mamy obok siebie na przykład cztery stanowiska, każde w formie zadaszonego i częściowo zamkniętego ścianami peronu, każde o tej samej nazwie, a do tego są jeszcze na pierwszy rzut oka po dwa wejścia. Tutaj sprawa jest najłatwiejsza, bowiem jedno to jest po prostu wyjście dla przypływających, wystarczy spojrzeć na znaki umieszczone wyżej i już wiadomo, które wybrać. Natomiast w przypadku kilku zadaszonych stanowisk wygląda to tak, że każde z nich obsługuje tramwaje wodne maksymalnie dwóch lub trzech linii. Nad wejściem do poszczególnej wiaty znajdziecie numery vaporetto, które się przy niej zatrzymują. Obok wejścia znajdują się też tablice z rozkładem dla każdej linii obrazujące, gdzie dany tramwaj płynie, a także elektroniczna tablica informująca o tym, kiedy przypłynie tramwaj poszczególnej linii oraz dokąd on zmierza.

Wsiadanie, wysiadanie oraz korzystanie z vaporetto

Wsiadanie i wysiadanie

Gdy podpływa vaporetto to musi przede wszystkim bezpiecznie przybić do peronu, dlatego też wyznaczona jest linia, której nie można przekraczać w oczekiwaniu na tramwaj. Łódź zatrzymuje się, często jeszcze manewruje, by podpłynąć jak najbliżej, następnie osoba z obsługi jednostki rzuca i zawiązuje linę umożliwiającą stabilizację łodzi. Gdy jest już bezpiecznie, to ta sama osoba otwiera bramkę. Bezwzględnie najpierw vaporetto opuszczają wszystkie osoby chętne, a dopiero później wpuszczani są nowi podróżni. Na części przestanków jest wręcz rozciągnięta taśma uniemożliwiająca zbliżanie się do jednostki, którą zwalnia dopiero osoba obsługująca wejścia i wyjścia.

Plecaki

Podczas rejsu należy zdejmować plecaki i stawiać je obok siebie na podłodze. Chodzi oczywiście przede wszystkim o duże i średnie plecaki, które postawione obok nóg po prostu zajmują mniej miejsca, a dodatkowo eliminuje się w ten sposób ryzyko nieświadomego uderzenia innego pasażera przy nagłym obrocie.

Maseczki

Jak już wspominałam w weneckich tramwajach wodnych są niewielkie przestrzenie z tyłu i często na przedzie, gdzie można podróżować na świeżym powietrzu. To jednak nie oznacza, że można zdjąć maseczkę. Vaporetto to środek komunikacji publicznej i tak jest traktowany jako całość, a to oznacza, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów maskę należy mieć przez cały rejs, bez względu na to, w jakiej strefie znajduje się Wenecja w danym dniu.

Linie i mapa vaporetto

W Wenecji jest blisko trzydzieści linii tramwaju wodnego, z czego większość to linie dzienne, do tego są trzy linie nocne i trzy linie kursujące z różnych części Wenecji na lotnisko. Dla ułatwienia poruszania się tramwajami wodnymi miejska spółka transportowa Azienda del Consorzio Trasporti Veneziano udostępniła mapę rozkładu vaporetto, którą zamieściłam poniżej. Po kliknięciu w zdjęcie otworzy się pełnowymiarowa mapa. Jeśli chcecie pobrać mapę w formacie PDF, to wystarczy kliknąć tutaj.

 

Wenecja, Venice vaporetto map

Mapy poszczególnych linii vaporetto

Tym wszystkim, którym powyższa mapa wydaje się mało czytelna polecam stronę Visit Venice, gdzie możecie podejrzeć osobno każdą z linii tramwaju wodnego. Wystarczy kliknąć w poszczególny numer, a pokaże się mapka z przebiegiem tylko tej linii. Ponadto po kliknięciu w poszczególną grafikę mapkę się powiększy. Ze wszystkich stron jakie przeglądałam ta jest w moim odczuciu najbardziej czytelna. Ponadto pod tym samym linkiem możecie również sprawdzić godziny i dni kursowania poszczególnych linii vaporetto.

Jak dopłynąć do Wenecji z Fusina?

Fusina to dzielnica lądowej części Wenecji, w której znajdują się głównie ogromne parkingi, w tym te dla autokarów, a także campingi i tańsze opcje zakwaterowania. Z Fusina do Zattere w dzielnicy Dorsoduro płynie vaporetto nr 16.

Jak dopłynąć do Wenecji z Punta Sabbioni?

Bezpośrednio z Punta Sabbioni do przystanku San Marco-San Zaccaria (tuż przy Pałacu Dożów i Placu św. Marka) płynie vaporetto nr 15. Z Punta Sabbioni do przystanku Fondamente Nove można też dopłynąć vaporetto nr 12 przez wyspy Treporti, Burano, Torcello, Mazzorbo i Murano.

Jak dopłynąć z Wenecji do Chioggia i na wyspę Pellestrina?

Do miejscowości Chioggia oraz na wyspę Pellestrina płynie vaporetto nr 11 z wyspy Lido di Venezia. Na Lido dopłyniecie bez problemu tramwajem wodnym nr 1 płynącym wcześniej przez Canal Grande, a następnie przystanki San Zaccaria-San Marco i Sant’Elena.

Bilety na vaporetto

Wenecja oferuje kilka rozwiązań opłaty za korzystanie z tramwajów wodnych. Obowiązują dwa cenniki: osobny dla mieszkańców, osobny dla przyjezdnych, ale z rozróżnieniem, czy są to turyści spoza regionu Veneto, czy mieszkańcy regionu. Dla nas to nieistotne, dlatego dalej omawiam wyłącznie bilety dostępne dla turystów.

Bilety jednorazowe

Jednorazowy bilet upoważnia do korzystania z transportu publicznego przez 75 minut od momentu skasowania. Koszt takiego biletu to 7,50 euro. To naprawdę sporo biorąc pod uwagę, że przeciętny koszt jednorazowego biletu komunikacji publicznej w innych włoskich miastach waha się w granicy 1,5 – 2 euro za mniej więcej taki sam czas ważności. Dlatego radzę Wam przemyśleć, ile razy planujecie skorzystać z tramwaju wodnego i rozważyć zakup biletu okresowego.

Bilety okresowe

Bilety okresowe upoważniają do nielimitowanego korzystania z tramwajów wodnych przez określony czas licząc od momentu pierwszego skasowania. Dostępne są bilety na:

  • 24 godziny w cenie 20 euro;
  • 48 godzin w cenie 30 euro;
  • 72 godziny w cenie 40 euro;
  • 7 dni w cenie 60 euro.

Gdzie kupić bilety na vaporetto?

Bilety dostępne są w punktach sprzedaży zlokalizowanych przy każdym większym i każdym ważniejszym przystanku. Na Piazzale Roma, czyli w miejscu, do którego przyjeżdżają autobusy z lotniska, kasa biletowa znajduje się tutaj.

Kasowanie biletów

Bilet na vaporetto należy skasować przed wejściem na pokład, a dokładnie rzecz ujmując przed wejściem na zadaszony peron. Wiele przystanków ma bramki, które otwierają się dopiero po zbliżeniu biletu do kasownika (co jest jednoznaczne ze skasowaniem). Niektóre mają owe bramki popsute i po prostu otwarte, a niektóre bramek nie mają wcale, co oczywiście nie zwalnia z obowiązku kasowania biletu. Nadmienię, że czas ważności biletu biegnie oczywiście od momentu skasowania, dlatego też można zauważyć, że wiele osób czeka na vaporetto nie na peronie, a przed kasownikiem. Dlatego bilet okresowy ma jeszcze jedną zaletę: pomijając pierwsze kasowanie każde kolejne jest bez znaczenia dla okresu ważności biletu, a do tego wchodzicie i możecie czekać na peronie, gdzie są ławki, nie wieje wiatr i nie leje się na głowę, czy to deszcz, czy letni żar. I teraz bardzo ważna rzecz, a mianowicie mając bilet okresowy już skasowany i tak musicie kasować go za każdym razem, gdy chcecie popłynąć. Nawet jeśli bramka jest otwarta lub jej nie ma. Sama nie byłam tego pewna, ale dla jasności zapytałam w punkcie sprzedaży biletów i taką otrzymałam odpowiedź.

Bądź uczciwy, bo cwaniactwo jest droższe

Na koniec jeszcze przestroga dla tych, którym przyjdzie do głowy przechodzenie pod bramką (widziałam takie zachowanie na własne oczy). Podczas tygodniowego pobytu w Wenecji dwukrotnie sprawdzano mi bilet w trakcie rejsu tramwajem wodnym. Nie przejdzie wałek polegający na pokazaniu biletu nieskasowanego albo po terminie ważności, bo konduktor ma czytnik elektroniczny, którym skanuje bilet i każda próba oszustwa wyjdzie tam czarno na białym. A poza tym – abstrahując od kontroli – po prostu robienie wiochy nie przystoi i już.

Kochani, użytkowników Facebooka serdecznie zapraszam do prowadzonej przeze mnie grupy WŁOCHY – podróże & styl życia. Wszystkich nowych czytelników zapraszam do polubienia strony Italia by Natalia na Facebooku, śledzenia profilu na Instagramie, jak również na  Twitterze oraz subskrypcji kanału YouTube. Będzie mi również bardzo miło, jeśli dodacie komentarz lub udostępnicie ten post swoim znajomym.

Pozdrawiam Was serdecznie

Natalia

Jeden komentarz do “Vaporetto – tramwaj wodny w Wenecji. Linie, rozkład, ceny biletów, informacje praktyczne”

  1. Natalio,
    Dzięki za opis. A czy możesz pomóc i wyjaśnić jak sie dostać z lotniska Marco Polo do centrum Wenecji, konkretnie przystanek SAN STAE (tuż przy jednym z kanałów).
    Czy wybrać vaporetto czy autobus? Chodzi o to, aby cena głowy nie urwała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany. Pola obowiązkowe są oznaczone *

Close